dinsdag 15 maart 2016

zuurdesem revisited .. levain

Na de mislukking van onlangs (ik eet het wel op hoor, het smaakt alsnog prima) ga ik toch weer een nieuwe poging doen. Met een levain. Dat klinkt best profi toch? Je begint dan met een kleine hoeveelheid starter, die voedt je met water en meel. Net zoals normaal gesproken je starter, alleen het verschil voor mij is dat ik mijn starters meestal met alleen volkoren tarwe voed, of met rogge, dus als ik wittig zuurdesembrood wil hebben dan maak ik de levain met bloem. ik heb de levain vanmorgen rond half 9 gemaakt met 25 gram (rogge/tarwe)starter, goed opgelost in 80 gram warm water, gevoed met 50 gram bloem en 25 gram volkoren tarwe.


Na ongeveer 10 uur ziet het er zo uit:


klaar voor de volgende stap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten