zaterdag 19 maart 2016

zuurdesem (discard) crackers



250 gram over de top zuurdesem (ik spaar de "discard" op in een potje in de koelkast tot ik genoeg heb)



125 gram meel (maakt niet uit wat voor meel, maar als je donker meel gebruikt dan zal je iets minder moeten aanhouden omdat het anders misschien te droog wordt)
50 gram gesmolten boter of (kruiden)olie
halve theelepel zout
kruiden naar smaak.

 Ik was van plan om italiaanse kruiden te gebruiken deze keer, ik dacht dat ik die speciaal had gekocht van de week, maar kennelijk heb ik die toch niet in mijn mandje gedaan toen ik er mee in mijn handen stond. Ja, of wel, maar dan heb ik het bij de kassa laten staan ofzo. Op mijn leeftijd valt geen van beiden uit te sluiten. Of ik vind het potje morgen op een onwaarschijnlijke plek, dat kan ook nog. Hoe dan ook, ik heb nu dan maar pikante geroosterde paprikapoeder gebruikt, en knoflook, en gewone paprika.

maak van alle ingredienten een niet-plakkerig deeg, en laat een half uur rusten op een koele plek. 




bestuif een velletje bakpapier licht met bloem, en rol de helft van het deeg uit op 1/16e inch. 

heel lang heb ik alles gerold met een lege fles wijn oid, maar op een gegeven moment heb ik toch maar een deegroller gekocht, en ik moet zeggen dat dat toch beter rolt. Handig is ook dat er bij dit model ringen zitten die je erop kan zetten als je iets tot een bepaalde dikte wil uitrollen.


als je deeg is uitgerold besmeren met beetje olie en met een mes (of handiger, een pizzawieltje) in stukjes snijden. Je kan olie met een smaakje nemen. Je kan ook nog wat grof zout en/of kruiden over het deeg strooien. Oja, elk stukje paar keer inprikken met een vork, anders komt er een blaar op en die verbrandt dan heel snel.


oven op 200 graden C, ongeveer kwartiertje, of tot goudbruin. Beetje in de gaten houden, want verbrand zijn ze niet lekker weet ik uit ervaring.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten